Woensdag 25 juli - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu Woensdag 25 juli - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu

Woensdag 25 juli

Door: Theis

Blijf op de hoogte en volg Israel

25 Juli 2018 | Israel, Tel Aviv

Na 9 enerverende dagen in het Beloofde Land, zijn we aanbeland bij de 10e en laatste dag. Aangezien er vandaag geen programma was en iedereen z’n gang kon gaan was het aan het ontbijt een komen en gaan van stellen, enkelingen en groepjes. Een groot gedeelte van de groep had de intentie om naar Jaffa(het vroegere Joppe) te gaan, de vraag was echter, ga ik te voet of te fiets, en hoe laat ga ik. Naast de Jaffagangers was er ook nog een stel cultuursnuivers die een kunstmuseum bezochten, en sommige haalden het zelfs in hun hoofd om in de verzengende hitte een rond(j)e hard te lopen.

De eerste groep wandelaars vertrok een kwartiertje later dan de initiële planning om 8:45 richting Jaffa. Ondanks dat het nog vroeg op de morgen was zorgde de zon in combinatie met de hoge luchtvochtigheid al voor flink wat natte ruggen gedurende de 4 km lange wandeltocht langs de boulevard van Tel Aviv. In Jaffa hebben we een aantal bezienswaardigheden bezocht, ten eerste St. Peter’s Church, een door de Franciscanen gebouwde kerk van eind 19e eeuw. Vervolgens was het eerst zaak om het vochtpeil enigszins te herstellen en zijn we op een terrasje met uitzicht op de haven neergestreken. Op dit terras sloten ook de fietsers aan, waarna we gezamenlijk naar het huis gingen waarvan wordt gezegd dat “Simon de Leerlooier” daar gewoond zou hebben, waar Petrus het visioen van het tafellaken met de onreine dieren zag. Jaffa(of Joppe) is ook de plaats waar Jona geroepen werd om naar Ninevé te gaan, maar besloot een schip richting Tarsus te pakken, vandaar dat er ook een beeld van een walvis te zien was.

Aangezien het onze laatste dag was en iedereen om 12:00 uit zijn hotelkamer moest, gingen de meeste bijtijds terug naar het hotel om de laatste spullen te pakken en evt. nog zwemkleding tevoorschijn te halen om een verfrissende duik te nemen voor we richting het vliegveld zouden vertrekken. Na deze duik konden we nog douchen in de twee hotelkamers die daarvoor beschikbaar waren gesteld, dit leidde met name in de vrouwenkamer tot lange rijen en korte douchebeurten. Maar vervolgens kon iedereen opgefrist ergens een lunch scoren. De behoefte aan goede friet was bij veel mensen aanwezig en iedereen heeft op de laatste dag wel een lekker patatje naar binnen gewerkt. Om 15:45 hadden we afgesproken bij het hotel om de koffers de bus in te doen en op tijd richting het vliegveld te kunnen vertrekken. Hier namen we afscheid van Arie-Jan en Manon, die nog enkele dagen langer in Israël(Eilat) zullen verblijven, om te genieten van de Rode Zee met haar rijke dierenwereld onder water.

Na een klein uur rijden kwamen we aan op het Ben Goerion Airport, waar we eerst nog enkele liters vocht naar binnen werkten. Goed drinken is belangrijk, dat is er wel ingestampt deze reis! Kort daarvoor hadden we Maurits en Gerna gedag gezegd, omdat ook zij nog een langer verblijf in dit schitterende land gepland hebben. Zij trekken meer noordwaarts en zullen onder andere de berg Karmel van een bezoekje voorzien. Eenmaal in de rij om de koffers in te checken begon bij enkelen de spanning om de kilo’s toe te nemen. Omdat er achter één van de balies een nogal norse dame zat moesten Lenneke en Joël nog even alle zeilen bijzetten om de kilo’s onder de 20 te houden. Vervolgens brachten we nog ruim een uur door op het vliegveld waar een ieder nog een hapje of een drankje nam.

Aangekomen bij de gate deed Bram nog een verwoede poging zijn atletisch vermogen tentoon te spreiden door over Theis heen te springen. Dit bleek echter een te hoge horde, maar leverde nog wel hilariteit op voordat we het vliegtuig in stapten. Na een voorspoedige vlucht in de Boeiing 737-800 van Transavia landden we 4,5 later om 00:20 op de Kaagbaan van Schiphol. De bagage was vlot van de band en ook de paspoortcontrole ging soepel. De bus stond buiten te wachten en al snel maakten we koers richting de ontmoetingskerk in Capelle a/d IJssel. In de bus hebben we met een dankgebed de reis afgesloten en God de eer gegeven. Ondanks de moeite van Otto om koffie en thee klaar te zetten koos het gros ervoor om zo snel mogelijk zijn/haar bedje op te zoeken.