Zondag 22 juli - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu Zondag 22 juli - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu

Zondag 22 juli

Door: Lenneke

Blijf op de hoogte en volg Israel

22 Juli 2018 | Israel, Jeruzalem

Terwijl een minderheid van de groep zich - dansend op Neerlands grootste hits - nog vermaakte in de Peace Bazaar om de hoek van ons hotel, lag de meerderheid van de groep rustig te slapen om zondagochtend wél vol energie wakker te worden. Deze morgen mochten we ‘uitslapen’ , vertrektijd was namelijk 8:45. We wandelden toen met elkaar naar de Christ Church, een ‘Anglican-Evangelical church’, waar we die ochtend de dienst zouden meemaken. Een bijzondere ervaring, vonden de meesten van ons. De openheid en gastvrijheid, de passie van de leiders en de manier van avondmaal vieren, raakten ons. Vooral de woorden ‘the body of Christ, crushed, for your redemption’, die een leidster sprak terwijl ze eenstukje matze kapot drukte in onze handen, maakten indruk.
Na de dienst genoten we met elkaar van de rust in de binnentuin van de kerk, waar we andere reizigers en locals ontmoetten en waar een deel van de groep genoot van een heerlijke lunch.
Na de dienst waren we vrij en ging ieder zijns weegs. De een ging eerder gespotte souveniertjes toch maar aanschaffen, niet functionerende aankopen omwisselen of nieuwe vondsten doen. De ander ging met René mee langs onder andere de St. Mark’s Church, waar mogelijk het laatste avondmaal plaatsvond; door de Armeense wijk en over Davidson Center, de trappen van de Stad van David naar de Tempelberg, waar Jezus zeker gelopen heeft.
Een deel van de groep maakte een wandeling over de oude stadsmuren en een deel van de groep kon het woord wandelen niet meer horen en vertrok in rechte lijn naar het zwembad.

Aan het begin van de avond bezocht een deel van de groep in de buurt een evensong, die er niet bleek te zijn. De predikant kwam namelijk niet opdagen. Er werd daarom snel een diaken opgeroepen, die een paar minuten later arriveerde en een korte overdenking gaf. De evensong, met zo’n 25-30 bezoekers, werd toepasselijk afgesloten met samenzang.

Na het eten en de gezamenlijke dagafsluiting (waar we ook altijd wat liederen zingen), maakte een deel van de groep de wandeling over de oude stadsmuren in nachtelijke sfeer af. Tegelijkertijd begon in de ‘loungebar with a view’ ons politieke café, waar we in een avond alle problematiek in en om Israël hebben opgelost. Was de bedoeling.