Zaterdag 21 juli - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu Zaterdag 21 juli - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu

Zaterdag 21 juli

Door: Mariëtte & Rianne

Blijf op de hoogte en volg Israel

21 Juli 2018 | Israel, Jeruzalem

De afvalrace waar René op dag 1 over sprak is vandaag helaas begonnen. Naast dat we vandaag op pad gingen met Leah i.p.v. Danja, bleven er helaas 2 personen achter in het hotel.

Na het lezen van psalm 92 gaat de rest van de groep op pad, in heilige kleding gezien het grote aantal kerken. Maar ook voor een groot deel een bijzonder pad, het pad wat Jezus bijna 2000 jaar ook heeft afgelegd, en af moest leggen.

We starten de dag in de Pater Noster (onze vader). Jezus leerde hier het Onze Vader uit Lucas 11, wat hier in vele talen te lezen in.

Op de Olijfberg wordt gesproken over de hemelvaart van Jezus. René geeft aan dit het mooiste feest is: Jezus ging, na al het lijden, terug naar z'n vader in de hemel en werd daar gehuldigd. Jezus zal op dezelfde wijze terugkomen, Zacharia 14: 1-7 . Jezus komt ook weer terug op de Olijfberg.

We vervolgen met de route die Jezus aflegde naar Jeruzalem, Lucas 19. Jezus huilde om Jeruzalem. We gaan de Dominos flemoet, de Here weent, binnen. Deze kerk is gebouwd in de vorm van een traan.

We mogen Getsemané in. René las dit gedeelte uit de bijbel, Marcus 14, en daarna hebben we in alle rust gelopen, gezeten, gebeden en geluisterd. Hierna gaan we de kerk van Getsemané binnen, hierin hebben ze geprobeerd de duisternis weer te geven.

We gaan de oude stad in door de leeuwenpoort, of de Stefanus poort. De poort waar Stefanus gestenigd werd. We drinken hier geweldige koffie, en ook nog lekker snel gezet.

De Via dolorosa begint waar Jezus veroordeeld werd. Kerk van de veroordeling. In de Kerk van de geseling zingen we "Via dolorosa".

We bekijken de Heilige grafkerk. Deze heeft 2 koepels: 1 over Golgotha en 1 over het graf. Deze kerk is van 6 verschillende groeperingen die helaas niet samen kunnen werken. De sleutel van de kerk is sinds de kruistocht in handen van een moslimfamilie.
René leest Johannes 19, begrafenis van Jezus. We bezoeken de kerk en beleven dit op verschillende wijze.

Na de lunch bezoeken we de Kerk van St Anna, gebouwd bij het water van bethesda uit Johannes 5. We zingen hier in de kerk "zegen ons algoede".

We nemen afscheid van Leah en Peter neemt ons mee de graftuin in. Peter vertelt bevlogen over de tuin, over Jezus en de hoop dat wij niet op zoek zijn naar Zijn graf maar de levende God zullen vinden. Die deze weg voor onze zonden is gegaan.
In de traditie werd een lam buiten de poorten geslacht, net als Jezus.
Izaak droeg ook het hout op de rug toen hij met Abraham de berg Moria opging. Maar God "zal zichzelf van een offerlam voorzien". Jezus hing aan een laag kruis, dichtbij de mensen.
Het ging fout in het paradijs maar God maakte het ook weer goed in een tuin.
We zingen: "Christus, onze Heer, verrees" en "Daar juicht een toon". René leest de opstanding uit Mattheüs.

Na al deze indrukken gaan we zwemmen, relaxen, shoppen, praten, douchen en eten.

Na de dagsluiting valt de avond in, die nacht wordt en maken we ons klaar voor de zondag in Jeruzalem. We zullen weer een kerk bezoeken, maar anders dan vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Israel

Actief sinds 16 Juli 2018
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 5733

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 25 Juli 2018

Israël Jongerenreis juli 2018

Landen bezocht: