Maandag 16 juli - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu Maandag 16 juli - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Jongerenreis - WaarBenJij.nu

Maandag 16 juli

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Israel

16 Juli 2018 | Israel, Tiberias

Het is zover.. we gaan richting Israël! Erg vroeg.. of laat, het is maar net hoe je het bekijkt. We verzamelen net na middernacht om 02.00u bij de Ontmoetingskerk in Capelle.

René leest Psalm 121 voor, de reis-psalm en bidt met ons. "De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand".

Na het gebed krijgt iedereen een buddy toegewezen, zodat we elkaar tijdens de reis ook een beetje in de gaten kunnen houden. Nog even een bakje koffie of thee van Onno en daar gaan we.

Buschauffeur Arie, op en top Rotterdammer, brengt ons veilig naar Schiphol. Wanneer we vlakbij de luchthaven zijn, vraagt hij ons of we willen controleren of we echt al onze handbagage meenemen, want.. "er zijn genoeg mensen die wat in de bus laten leggen". We checken het nog even, Arie.

Op Schiphol is het druk, maar toch kunnen we redelijk snel onze bagage inchecken en richting de security en door de douane. Ook hier verloopt alles voorspoedig.
Omdat we pas stoelen toegewezen kregen bij het inchecken, zitten we verspreid door het vliegtuig. Het verdere kennismaken moet dus nog even wachten. Al is het ook wel een welkom rustmoment, want als ik na take-off om me heen kijk, zie ik overal reisgenoten slapen. Met of zonder open mond.

Aangekomen in Tel Aviv gaan we door de douane. Hier verloopt alles iets minder voorspoedig, Maurits wordt vastgehouden. Hij mag op een wit plastic stoeltje plaatsnemen voor onbepaalde tijd. Hij heeft namelijk een stempel van een Arabisch land, Marokko, in zijn paspoort. En mogelijk is zijn achternaam ook verdacht. We weten voor een poos niet goed waar we aan toe zijn. Danja, onze gids, vangt ons bij de uitgang op. We vullen de tijd met eten, toiletbezoek en kaartspelletjes spelen. René belt ondertussen met Drietour wat de mogelijkheden zijn om Maurits achteraf met een taxi naar Tiberias te vervoeren. Gelukkig is dat uiteindelijk niet nodig, want na ruim twee uur wordt hij vrijgelaten en mag hij het land in.

Door buschauffeur David worden we naar Tiberias gebracht. We krijgen een eerste indruk van het land. Langs de snelwegen zien we cipressen, palmbomen, cactussen, gigantische struiken vol kleurige bloemen, olijfbomen, zandkleurige stadjes, rotspartijen en andere elementen die de brandende zon en droogte trotseren. Veel van de borden zijn in het Hebreeuws of Arabisch en voor ons onleesbaar. We rijden door verschillende landschappen. Een stuk met rommelige stadjes, autobedrijven en andere opslagterreinen, wordt opgevolgd door heuvels en groener landschap.

We naderen Tiberias. Vanuit de groene heuvels wijst Danja ons op het meer van Galilea. We dalen af naar het meer en voordat we het weten, draait de bus het straatje van ons hotel in. We zijn op onze bestemming. Nadat we de koffers weggebracht hebben naar de kamers, duiken we massaal het zwembad in voor verkoeling.

Aan het einde van deze eerste dag krijgen we een overheerlijk diner. Gegrilde paprika, pepers en zoete aardappel, rauwkost, hummus, spaghetti, loempia's en nog veel meer.. keuze genoeg. Na het eten volgt de dagsluiting en maken we met ongeveer de helft van de groep een wandeling naar de boulevard aan het meer. Een mooie eerste dag.. en nu snel slapen.